Άρθρα από τον χειρουργό Dr Μουσιώλη

Αποτοξίνωση παχέος εντέρου

Άρθρο του Ειδικού Χειρουργού Dr Μουσιώλη Δημητρίου

Ένα καθαρτικό παχέος εντέρου είναι ένα δημοφιλές εναλλακτικό φάρμακο που κάποιοι ισχυρίζονται ότι αφαιρεί απόβλητα και τοξίνες από το παχύ έντερο. Ωστόσο, υπάρχουν λίγα επιστημονικά στοιχεία που υποστηρίζουν τη χρήση καθαρτικών του παχέος εντέρου, εκτός από εκείνες που συνταγογραφούν οι γιατροί.

Τα περισσότερα από όσα γνωρίζουν οι ερευνητές για την ασφαλή κάθαρση του παχέος εντέρου προέρχονται από μελέτες που αποσκοπούν στην εξεύρεση τρόπων βελτίωσης της διαδικασίας κολονοσκόπησης αντί να αυξήσουν τα επίπεδα ενέργειας ή να θεραπεύσουν τα εντερικά προβλήματα.  Τα περισσότερα προϊόντα καθαρισμού του παχέος εντέρου υποτίθεται ότι βοηθούν στην αποτοξίνωση του παχέος εντέρου ή την απομάκρυνση βλαβερών ουσιών, όπως βλέννας και ξηρών κοπράνων.

Μερικοί άνθρωποι χρησιμοποιούν επίσης καθαρτικά για να βοηθήσουν στην ανακούφιση της δυσκοιλιότητας.

Νερό

Το πόσιμο νερό μπορεί κανονικά να καθαρίσει το κόλον. Η χρήση του νερού είναι ένας από τους ευκολότερους και ασφαλέστερους τρόπους καθαρισμού του παχέος εντέρου φυσικά. Το νερό μαλακώνει το κόπρανο και του δίνει όγκο, διευκολύνοντας το πέρασμα του μέσα από το παχύ έντερο. Ένα άτομο που έχει αφυδατωθεί θα έχει λιγότερες κινήσεις του εντέρου επειδή το σώμα του προσπαθεί να συγκρατήσει το νερό. Θα απορροφήσει νερό από το έντερο, με αποτέλεσμα το κόπρανο να γίνει ξηρό, σκληρό και δύσκολο να περάσει.

Οι καθημερινές ανάγκες ενυδάτωσης κάθε ατόμου είναι διαφορετικές, αλλά είναι ζωτικής σημασίας να πίνετε άφθονο νερό καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας. Άλλα ποτά, συμπεριλαμβανομένων των καφεϊνούχων, συμβάλλουν στην καθημερινή πρόσληψη νερού ενός ατόμου, αλλά το καθαρό νερό είναι η καλύτερη επιλογή καθώς δεν περιέχει θερμίδες. Σε μια μελέτη του 2013, οι ερευνητές στην Ιορδανία διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση περισσότερων από τέσσερις φλιτζάνια νερό ημερησίως μείωσε τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου, αλλά τα αποτελέσματα δεν ήταν στατιστικά σημαντικά. Στην ίδια μελέτη προσδιορίστηκε η δυσκοιλιότητα ως σημαντικός παράγοντας κινδύνου για τον ορθοκολικό καρκίνο.

Η κατανάλωση τουλάχιστον οκτώ ποτηριών νερού ημερησίως μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας και προσφέρει πολλά άλλα οφέλη για την υγεία .

τροφιμα για δυσκοιλιοτητα

Χυμός φρούτων και λαχανικών

Οι ακατέργαστοι χυμοί φρούτων και λαχανικών περιέχουν πολλά στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν στην αποτοξίνωση του παχέος εντέρου, συμπεριλαμβανομένων ινών, φυτοχημικών (ωφέλιμων φυτικών χημικών) και φυσικών σακχάρων που λειτουργούν ως καθαρτικά, όπως σορβιτόλη και φρουκτόζη. Οι υποστηρικτές συνιστούν τους ακόλουθους τύπους χυμών:

  • μήλο, συμπεριλαμβανομένης της φλούδας
  • αχλάδι
  • μπανάνα
  • ακτινίδια
  • σταφύλι
  • δαμάσκηνο
  • λεμόνι

Ορισμένα σχέδια αποτοξίνωσης του παχέος εντέρου συστήνουν την κατανάλωση μόνο υγρών για λίγες μέρες κάθε φορά για να βοηθήσει στον καθαρισμό του παχέος εντέρου και του πεπτικού σωλήνα. Οι περισσότερες υγειονομικές αρχές δεν συνιστούν τον καθαρισμό μέσω των ακατέργαστων χυμών. Οι ακατέργαστοι χυμοί φρούτων μπορούν να περιέχουν ενώσεις που είναι σκληρές στα νεφρά και στο συκώτι. Χωρίς καμία επεξεργασία για να σκοτωθούν επιβλαβή βακτήρια και ιοί, αυτοί οι χυμοί μπορούν επίσης να είναι επικίνδυνοι. Μπορούν να δημιουργήσουν σημαντικούς κινδύνους για όσους έχουν ιατρικές παθήσεις, όπως ο διαβήτης.

Είναι καλύτερο να καταναλώνετε χυμούς φρούτων και λαχανικών με τη μορφή smoothies για να διατηρείτε όλη την ίνα, το νερό και τα θρεπτικά συστατικά ανέπαφα.

Φυτικές ίνες

Οι ίνες προσθέτει όγκο στα κόπρανα, γεγονός που μειώνει τον χρόνο που περνάει κάποιος καθισμένος στην τουαλέτα και αυξάνει τον αριθμό των κινήσεων του εντέρου που έχει ένα άτομο. Πολλά φυσικά, ολόκληρα τρόφιμα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, όπως:

  • ξηροί καρποί
  • φασόλια
  • μούρα
  • δημητριακά ολικής αλέσεως

Οι άνθρωποι που δυσκολεύονται να πάρουν αρκετές ίνες μέσω της διατροφής τους μπορούν να δοκιμάσουν να πάρουν συμπληρώματα ινών.

Ζυμωμένα τρόφιμα

Τα ζυμωμένα τρόφιμα συχνά περιέχουν υψηλά επίπεδα προβιοτικών, τα οποία είναι ευεργετικά βακτήρια που συμβάλλουν στην υγεία του εντέρου. Αυτά τα βακτήρια βοηθούν τα έντερα να μετακινούν τα κόπρανα έξω από το παχύ έντερο τακτικά και να μειώνουν τον κίνδυνο αερίων, δυσκοιλιότητας και λοίμωξης. Τα κοινά ζυμωμένα τρόφιμα που περιέχουν προβιοτικά περιλαμβάνουν:

  1. ελληνικό γιαούρτι
  2. μηλόξυδο
  3. κεφίρ
  4. ξυνολάχανο
  5. σταφίδες
  6. μπύρα και μηλίτης
  7. ορισμένα είδη τυριού

Οι έρευνες δείχνουν ότι τα προβιοτικά μπορεί να βοηθήσουν στην πρόληψη και ενδεχομένως στην αντιμετώπιση του καρκίνου του παχέος εντέρου, αλλά οι ερευνητές συμφωνούν ότι χρειάζονται περισσότερες μελέτες για να κατανοήσουν αυτές τις επιπτώσεις.

Χυμός λεμονιού

Η τακτική κατανάλωση χυμού λεμονιού μπορεί να έχει θετική επίδραση στην πεπτική υγεία. Φαίνεται ότι οι άνθρωποι βιώνουν το μεγαλύτερο όφελος όταν το πίνουν με άδειο στομάχι, το οποίο επιτρέπει στις ενώσεις του λεμονιού να αλληλεπιδρούν ευκολότερα με τον βλεννογόνο του εντέρου. Έχοντας ένα καθαρό παχύ έντερο είναι κρίσιμο για ορισμένες εξετάσεις διαλογής, όπως οι κολονοσκοπικές εξετάσεις. Οι περισσότεροι άνθρωποι που λαμβάνουν κολονοσκόπηση πρέπει να καταναλώνουν ένα σκεύασμα καθαρισμού του παχέος εντέρου το βράδυ πριν από τη διαδικασία.

Σε μια μελέτη για τις κολονοσκοπίσεις του 2015, μια ομάδα συμμετεχόντων έλαβε ένα παρασκεύασμα ασκορβικού οξέος ή βιταμίνης C, επιπλέον του τυπικού υγρού μείγματος πολυαιθυλενογλυκόλης (PEG). Οι συμμετέχοντες που έλαβαν βιταμίνη C είχαν καλύτερη προετοιμασία εντέρων από εκείνους των άλλων ομάδων. Ο χυμός λεμονιού είναι πολύ υψηλός σε βιταμίνη C, οπότε μπορεί να είναι ένα αποτελεσματικό φυσικό καθαριστικό παχέος εντέρου.

Τσάι από βότανα

Ορισμένα τσάι από βότανα μπορεί να είναι ευεργετικά για την υγεία του πεπτικού συστήματος. Αυστραλιανή έρευνα από το 2014 βρήκε μια συσχέτιση μεταξύ κατανάλωσης τσαγιού βοτάνων και χαμηλότερου κινδύνου καρκίνου του παχέος εντέρου. Άλλα φυσικά τσάγια, όπως τζίντζερ ή τσάι λεμονιού, μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην πέψη.

παχυ εντερο

Πιθανά οφέλη από τον καθαρισμό του παχέος εντέρου

Οι άνθρωποι που υποστηρίζουν καθαρισμό του παχέος εντέρου ισχυρίζονται ότι μπορούν να βελτιώσουν τα επίπεδα ενέργειας, αν και δεν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία που να το αποδεικνύουν. Δεν υπάρχουν επί του παρόντος αποδεδειγμένα οφέλη από την αποτοξίνωση του παχέος εντέρου. Ωστόσο, οι άνθρωποι που προωθούν την αποτοξίνωση του παχέος εντέρου ισχυρίζονται ότι παρέχουν σημαντικά οφέλη για την υγεία, όπως:

  • αύξηση της ενέργειας
  • την αφαίρεση των τοξινών
  • βελτιώνοντας τη λειτουργία του ήπατος
  • ενισχύοντας το ανοσοποιητικό σύστημα
  • βοηθώντας την απώλεια βάρους
  • ανακουφίζοντας φούσκωμα, κράμπες και αέρια
  • μειώνοντας τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου
  • βελτίωση της διάθεσης

Ασφάλεια και κίνδυνοι

Μερικοί από τους δυνητικούς κινδύνους για τον καθαρισμό του παχέος εντέρου περιλαμβάνουν:

  • αδυναμία
  • ευερέθιστο έντερο
  • ηλεκτρολυτική ανισορροπία και αφυδάτωση
  • εμετό και ναυτία
  • κοιλιακές κράμπες
  • ζάλη και λιποθυμία
  • απώλεια υγιούς μικροχλωρίδας εντέρου και αυξημένο κίνδυνο μόλυνσης
  • διάρροια
  • έλκη του εντέρου, οι οποίες είναι ανοικτές κοπές και πληγές
  • λοίμωξη του εντέρου
  • νεφρική βλάβη και αποτυχία

Τα άτομα με προϋπάρχουσες παθήσεις του εντέρου θα πρέπει να αποφεύγουν μεθόδους καθαρισμού του εντέρου, εκτός εάν ένας γιατρός τους εκτελεί ή συνταγογραφεί. Οι μέθοδοι καθαρισμού του εντέρου, μπορούν να προκαλέσουν έκρηξη συμπτωμάτων σε άτομα με συγκεκριμένες καταστάσεις, όπως:

  1. σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS)
  2. κολίτιδα
  3. νεφρικές παθήσεις
  4. συνθήκες του ήπατος
  5. προηγούμενη χειρουργική επέμβαση στο κόλον
  6. καρδιακές παθήσεις

Τα άτομα με νεφρικές παθήσεις πρέπει να αποφεύγουν να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες χυμού επειδή μπορεί να περιέχουν υπερβολικά οξαλικά, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει νεφρικά προβλήματα.

Τα άτομα με διαβήτη και άλλες μεταβολικές παθήσεις θα πρέπει επίσης να αποφεύγουν τα αποτοξίνωση ή τις ακραίες δίαιτες και, αντίθετα, να ακολουθούν μια υγιεινή, συνιστώμενη από το γιατρό διατροφή.

Ο σοβαρός περιορισμός της πρόσληψης θερμίδων, που συχνά αποτελεί μέρος του καθαρισμού του παχέος εντέρου, μπορεί επίσης να είναι επιζήμιος για τη γενική υγεία ενός ατόμου. Σπάνια συμβάλλει στη μακροπρόθεσμη απώλεια βάρους ή στην ευημερία.

Πάντα να μιλάτε με έναν γιατρό πριν από την έναρξη της αποτοξίνωσης του παχέος εντέρου. Όποιος προσπαθεί να καθαρίσει το παχύ έντερο πρέπει να γνωρίζει τις πιθανές παρενέργειες, όπως η διάρροια και η αδυναμία, και να αναζητήσει ιατρική περίθαλψη όταν είναι απαραίτητο.

Αποτοξίνωση παχέος εντέρου

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *