Άρθρα από τον χειρουργό Dr Μουσιώλη

Δαμάσκηνα και δυσκοιλιότητα

Άρθρο του Γενικού Χειρουργού Dr Μουσιώλη

Τα αποξηραμένα δαμάσκηνα είναι γνωστά για τις καθαρτικές τους ιδιότητες. Πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να τρώνε δαμάσκηνα ή να πίνουν χυμό δαμάσκηνου για να ανακουφίσουν τη δυσκοιλιότητα.

Τώρα, οι ερευνητές διερευνούν την επίδραση των δαμάσκηνων σε άλλους τομείς της υγείας.Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη δαμάσκηνων, τα οποία διαφέρουν στο χρώμα, την υφή και τη γεύση. Κάθε αποξηραμένο δαμάσκηνο είναι στην ουσία ένα δαμάσκηνο, αλλά ο όρος ισχύει συνήθως για την αποξηραμένη έκδοση του ευρέως διαθέσιμου ευρωπαϊκού δαμάσκηνου Prunus domestica.

Άλλα κοινά είδη δαμάσκηνων είναι το Prunus salicina και το Prunus americana. Μαζί, αυτά τα τρία είδη δαμάσκηνων είναι υπεύθυνα για το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής δαμάσκηνων στον κόσμο. Και τα τρία είναι όλα freestone δαμάσκηνα, που σημαίνει ότι είναι εύκολο να αφαιρέσετε το κουκούτσι. Αυτό κάνει την ξήρανση και την αποθήκευση απλή και εξασφαλίζει ότι το δαμάσκηνο παραμένει ολόκληρο σε όλη τη διαδικασία.

Η κατανάλωση χυμού δαμάσκηνου είναι ένας εύκολος τρόπος για να αξιοποιήσετε στο έπακρο αυτά τα γλυκά, θρεπτικά φρούτα.Σε αυτό το άρθρο, εξετάζουμε τα οφέλη του χυμού δαμάσκηνων. Καλύπτουμε επίσης την πρόσφατη έρευνα σχετικά με αυτά τα αποξηραμένα φρούτα και εξηγούμε πώς οι άνθρωποι μπορούν να ενσωματώσουν περισσότερα δαμάσκηνα στη διατροφή τους.

Οφέλη από την κατανάλωση δαμάσκηνων

Ο χυμός δαμάσκηνου είναι μια υγιεινή προσθήκη στη διατροφή και όχι μόνο για τη δυσκοιλιότητα.

Οι άνθρωποι έχουν χρησιμοποιήσει τα δαμάσκηνα στην παραδοσιακή ιατρική εδώ και αιώνες, προσθέτοντάς τα ως συστατικό στις θεραπείες για:

Τα δαμάσκηνα και οι χυμοί δαμάσκηνου έχουν μια σειρά από αποδεδειγμένα και πιθανά οφέλη, συμπεριλαμβανομένων των παρακάτω:

Λειτουργία του εντέρου

Το πιο γνωστό όφελος των δαμάσκηνων είναι το καθαρτικό τους αποτέλεσμα. Η κατανάλωση δαμάσκηνων μπορεί να κινητοποιήσει το πεπτικό σύστημα και να μειώσει το χρόνο μεταξύ των κινήσεων του εντέρου. Αυτή η επίδραση μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι ο καρπός είναι πλούσιος σε ίνες και περιέχει υψηλά επίπεδα σορβιτόλης, το οποίο είναι γνωστό καθαρτικό.

Τα άτομα με δυσκοιλιότητα μπορεί να διαπιστώσουν ότι η πόση μεταξύ μισού φλιτζανιού και 1 φλιτζανιού χυμού δαμάσκηνων το πρωί βοηθά στην τόνωση της πέψης. Ένα δεύτερο φλιτζάνι 30 λεπτά έως 1 ώρα μετά από ένα βαρύ γεύμα μπορεί επίσης να είναι επωφελές.

Σε ανασκόπηση του 2014 στο περιοδικό Alimentary Pharmacology and Therapeutics , οι ερευνητές σημείωσαν ότι η κατανάλωση χυμού δαμάσκηνου ήταν πιο αποτελεσματική από το φλοιό psyllium στη θεραπεία της δυσκοιλιότητας. Το Psyllium είναι ένα δημοφιλές φάρμακο για τη δυσκοιλιότητα (over-the-counter) και αποτελείται κυρίως από διαλυτές ίνες.

Οι συγγραφείς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα δαμάσκηνα μπορεί να συμβάλλουν στην αύξηση της συχνότητας των κινήσεων του εντέρου σε άτομα με δυσκοιλιότητα και στη βελτίωση της αφόδευσης. Σημείωσαν επίσης ότι απαιτείται περισσότερη έρευνα για να προσδιοριστούν τα πεπτικά οφέλη του χυμού δαμάσκηνων σε άτομα που δεν έχουν δυσκοιλιότητα.

Έλεγχος της όρεξης

Τα δαμάσκηνα μπορούν να βοηθήσουν στην παρατεταμένη κορεσμό, πράγμα που σημαίνει ότι οι άνθρωποι θα αισθάνονται χορτάτοι για περισσότερο χρόνο μετά το φαγητό τους. Ο χυμός δαμάσκηνου μπορεί επίσης να προσφέρει αυτό το πλεονέκτημα.

Αυτό το αίσθημα πληρότητας συμβαίνει επειδή το περιεχόμενο διαλυτής ίνας στα δαμάσκηνα επιβραδύνει την πέψη. Τα δαμάσκηνα έχουν επίσης χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (GI), πράγμα που σημαίνει ότι αυξάνουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα με αργό ρυθμό.

Μια δίαιτα χαμηλού GI προσφέρει μια σειρά από οφέλη για την υγεία και μπορεί επίσης να επιτρέψει στους ανθρώπους να μην αισθάνονται πεινασμένοι.

Αποτροπή της υψηλής αρτηριακής πίεσης

Η περιεκτικότητα σε κάλιο στο χυμό δαμάσκηνων βοηθά στην εξισορρόπηση των επιπέδων νατρίου στην κυκλοφορία του αίματος. Τα αυξημένα επίπεδα νατρίου μπορεί να συμβάλλουν στην υψηλή αρτηριακή πίεση και σε μια σειρά κυκλοφορικών και καρδιακών προβλημάτων.

Οι άνθρωποι που λαμβάνουν τουλάχιστον 4.700 mg καλίου ανά ημέρα μειώνουν τον κίνδυνο υπέρτασης .Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η υπέρταση μπορεί να είναι υπεύθυνη για σχεδόν το ήμισυ των περιπτώσεων ισχαιμικής καρδιοπάθειας παγκοσμίως.

Προστασία της αντοχής των οστών

Τα αποξηραμένα δαμάσκηνα περιέχουν μια σειρά φυτικών ενώσεων που μπορούν να προάγουν την αντοχή των οστών.

Μια μελέτη του 2017 διαπίστωσε ότι τα εκχυλίσματα δαμάσκηνων στη διατροφή συνέβαλαν στη διατήρηση της οστικής πυκνότητας και στην πρόληψη της οστικής απώλειας σε γυναίκες που είχαν περάσει από την εμμηνόπαυση.

Αυτός ο τομέας υγείας των οστών είναι ακόμη υπό έρευνα. Παρόλο που η έρευνα δεν έχει ακόμη δώσει σημαντικές ενδείξεις για το όφελος αυτό, είναι απίθανο να προκαλέσει ανεπιθύμητες ενέργειες ο χυμός δαμάσκηνων στη διατροφή.

Διατήρηση της υγείας του ήπατος

Ως μέρος της παραδοσιακής ιατρικής, οι άνθρωποι χρησιμοποίησαν τα δαμάσκηνα ως φάρμακο για την ηπατίτιδα, μια λοίμωξη του ήπατος.

Μια μελέτη το 2010 έδειξε ότι ο χυμός δαμάσκηνου μπορεί να βοηθήσει στη μείωση ορισμένων από τις πιο επιβλαβείς χημικές ουσίες που εμφανίζονται ως αποτέλεσμα προβλημάτων με το συκώτι. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα για να διερευνηθεί το πλήρες δυναμικό του χυμού δαμάσκηνων ως θεραπεία στην υγεία του ήπατος.

Όχι σε παιδιά και βρέφη

Επειδή το πεπτικό σύστημα δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως στα μικρότερα παιδιά, οι ανάγκες τους είναι διαφορετικές από εκείνες των ενηλίκων.

Οι συντάκτες ενός άρθρου στην «Παιδιατρική γαστρεντερολογία, ηπατολογία & διατροφή» συνιστούν χυμούς φρούτων, όπως χυμούς δαμάσκηνου, μήλου και αχλαδιών, ως θεραπεία για τη δυσκοιλιότητα στα παιδιά. Ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε σίγουροι για την ποσότητα που θα δοθεί σε ένα παιδί και να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε συμπτώματα διάρροιας.

Θρεπτικό προφίλ των δαμάσκηνων

Εκτός από την προσφορά πολλών πιθανών οφελών για την υγεία, τα δαμάσκηνα έχουν εξαιρετικό θρεπτικό προφίλ.

Τα δαμάσκηνα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και ποικιλίες βιταμινών και μετάλλων.

Ένα φλιτζάνι χυμό δαμάσκηνου, ίσο με 256 γραμμάρια (g), περιέχει:

  • 2,6 g διαιτητικών ινών
  • 31 mg (mg) ασβεστίου
  • 64 mg φωσφόρου
  • 8,7 μικρογραμμάρια (mcg) βιταμίνης Κ
  • 207,97 g νερού
  • καμία χοληστερόλη ή trans-λιπαρά

Τα δαμάσκηνα είναι επίσης πηγή κάποιων σημαντικών θρεπτικών ουσιών, όπως:

  • Βιταμίνη Α
  • Βιταμίνες Β
  • μαγνήσιο
  • ψευδάργυρος
  • φώσφορος
  • σίδερο

Τα δαμάσκηνα είναι επίσης υψηλά σε κάλιο, έτσι ώστε να βοηθήσουν στη διατήρηση ενός καλού λόγου καλίου προς νάτριο. Αυτή η ισορροπία είναι απαραίτητη για τη διατήρηση των καρδιαγγειακών προβλημάτων.

Η διαδικασία ξήρανσης ενός δαμάσκηνου σε ένα δαμάσκηνο αυξάνει την ποσότητα ινών στο φρούτο. Περίπου το 60% της ίνας στα δαμάσκηνα είναι διαλυτό.

Κίνδυνοι από την κατανάλωση

Οι άνθρωποι που σκέφτονται να προσθέσουν χυμό δαμάσκηνων στη διατροφή τους θα πρέπει να γνωρίζουν ότι είναι εξαιρετικά ζαχαρούχα και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες.

Η υπερβολική ζάχαρη στη διατροφή μπορεί να μειώσει τη συνολική υγεία, να αυξήσει τον κίνδυνο διαβήτη και να αντιστρέψει τις ευεργετικές επιδράσεις που έχει ο χυμός δαμάσκηνου στην αρτηριακή πίεση.

Τα δαμάσκηνα στη διατροφή

Προσθέστε τα δαμάσκηνα σε σαλάτες και δημητριακά για πρωινό για επιπλέον γεύση, υφή και θρεπτική αξία.

Οι άνθρωποι μπορούν να ενσωματώσουν τα δαμάσκηνα στη διατροφή τους με διάφορους τρόπους.

Προσθέτοντας φυσικά γλυκά δαμάσκηνα σε ζεστά δημητριακά, όπως μούσλι, κουάκερ, ή ρύζι, μπορεί να αφαιρέσει την ανάγκη για προστιθέμενα σάκχαρα. Είναι επίσης δυνατό να χρησιμοποιηθούν τα δαμάσκηνα για να αντικαταστήσουν μερικά από τα ζάχαρα στο ψωμί και τα muffins, προσθέτοντας ταυτόχρονα την ίνα και τη γεύση.

Ένας απλός τρόπος για να αυξήσετε τον αριθμό των δαμάσκηνων στη διατροφή είναι να τοποθετήσετε μερικά σε μια σαλάτα. Τα δαμάσκηνα μπορούν επίσης να προσθέσουν ένα γλυκό στοιχείο στα πιάτα με βάση το κρέας.

Εναλλακτικά, οι άνθρωποι μπορούν να τα φάνε ως ένα αυτόνομο σνακ. Τα δαμάσκηνα είναι νόστιμα μόνα ή σε συνδυασμό με καρύδια σε ένα υγιεινό μείγμα.

Συμπερασματικά

Πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν ότι η κατανάλωση δαμάσκηνων ή η κατανάλωση χυμού δαμάσκηνου μπορεί να προσφέρει ανακούφιση για τη δυσκοιλιότητα.

Ωστόσο, τα δαμάσκηνα μπορεί να προσφέρουν επιπλέον οφέλη για την υγεία, όπως η μείωση του κινδύνου υπέρτασης και η μείωση της απώλειας βάρους αυξάνοντας την αίσθηση κορεσμού.

Οι άνθρωποι μπορούν να απολαύσουν τα δαμάσκηνα ως γλυκό σνακ ή να τα προσθέσουν σε μια σειρά πιάτων.

Όποιος αντιμετωπίζει επίμονη δυσκοιλιότητα που δεν ανταποκρίνεται σε διαιτητικές αλλαγές ή αλλαγές στον τρόπο ζωής θα πρέπει να μιλήσει με το γιατρό του. Υπάρχουν πολλές επιλογές θεραπείας για δυσκοιλιότητα.

adminΔαμάσκηνα και δυσκοιλιότητα

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *