Άρθρα από τον χειρουργό Dr Μουσιώλη

Ποια τρόφιμα είναι καλά για τη δυσκοιλιότητα;

Άρθρο του Χειρουργού  Dr Μουσιώλη Δημητρίου

Η δυσκοιλιότητα είναι μια κοινή κατάσταση που συχνά προκύπτει από τη διατροφή και τον τρόπο ζωής. Η κατανάλωση ορισμένων τροφίμων μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της συχνότητας των κινήσεων του εντέρου.

Η ιατρική κοινότητα ορίζει τη δυσκοιλιότητα ως μείωση των κινήσεων του εντέρου ή δυσκολία στο πέρασμα των κόπρανα. Τα άτομα που έχουν δυσκοιλιότητα μπορεί να έχουν:

  • σκληρά, στεγνά ή άμορφα κόπρανα  που μοιάζουν με μικρές πέτρες
  • πόνο και δυσφορία κατά τη διάρκεια των κινήσεων του εντέρου
  • ένα αίσθημα αδυναμίας να αδειάσει πλήρως τα έντερα
  • απώλεια της όρεξης λόγω μιας συνεχούς αίσθησης πληρότητας
  • μια ελαφρά διογκωμένη κοιλιά

Ένα άτομο μπορεί επίσης να παρατηρήσει μικρές ραβδώσεις φωτεινού κόκκινου αίματος στα κόπρανα ή στο χαρτί τουαλέτας μετά το σκούπισμα. Οι συνήθειες του εντέρου είναι διαφορετικές, αλλά οι άνθρωποι που έχουν δυσκοιλιότητα συνήθως έχουν λιγότερες από τρεις κινήσεις του εντέρου την εβδομάδα. Η δυσκοιλιότητα είναι πολύ συχνή. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, περίπου 16 στους 100 ενήλικες εμφανίζουν συμπτώματα δυσκοιλιότητας.

Ο κίνδυνος δυσκοιλιότητας αυξάνεται με την ηλικία. Περίπου 33 στους 100 ενήλικες άνω των 60 ετών στις ΗΠΑ έχουν συμπτώματα δυσκοιλιότητας.

10 τρόφιμα που μπορούν να διευκολύνουν τη δυσκοιλιότητα

Τα έντερα του καθενός ανταποκρίνονται στα τρόφιμα με διαφορετικό τρόπο, αλλά τα ακόλουθα υγιεινά, φυσικά τρόφιμα μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση της δυσκοιλιότητας:

1. Νερό

Η αφυδάτωση είναι μια συνηθισμένη αιτία δυσκοιλιότητας και η κατανάλωση άφθονου νερού μπορεί συχνά να βοηθήσει στην διευκόλυνση ή την επίλυση των συμπτωμάτων. Όταν ένα άτομο αφυδατώνεται, τα έντερά του δεν μπορούν να προσθέσουν αρκετό νερό στα κόπρανα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σκληρά, ξηρά και άμορφα κόπρανα και μπορεί να οδηγήσει σε δυσκοιλιότητα.

2. Γιαούρτι και κεφίρ

Τα προβιοτικά μπορεί να βοηθήσουν στη βελτίωση της υγείας των εντέρων. Πολλά γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως γιαούρτι και το κεφίρ, περιέχουν μικροοργανισμούς γνωστούς ως προβιοτικά. Τα προβιοτικά συχνά ονομάζονται «καλά» βακτήρια και μπορεί να βοηθήσουν στη βελτίωση της υγείας του εντέρου και στην απαλότητα των κοπράνων. Σε μια μελέτη του 2014 , οι ερευνητές διερεύνησαν τη χρήση ενός αρωματισμένου προβιοτικού γιαουρτιού που περιείχε πολυδεξτρόζη, για τη θεραπεία της δυσκοιλιότητας. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση 180 χιλιοστολίτρων αυτού του γιαουρτιού κάθε πρωί για 2 εβδομάδες συντόμευσε το χρόνο που χρειάστηκε τα απόβλητα να περάσουν από τα έντερα σε άτομα με χρόνια δυσκοιλιότητα.

3. Όσπρια

Τα φασόλια, φακές, ρεβίθια και μπιζέλια έχουν πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, γεγονός που είναι ένα θρεπτικό συστατικό που προάγει την καλή πέψη και μειώνει τη δυσκοιλιότητα. Μια μελέτη 2017 διαπίστωσε ότι 100 γραμμάρια (g) μαγειρεμένων παλμών παρέχουν περίπου το 26 τοις εκατό της ημερήσιας πρόσληψης ινών που συνιστάται στις ΗΠΑ Μια μερίδα 100 γραμμαρίων παχύρευστων περιέχει επίσης σημαντικές ποσότητες άλλων θρεπτικών συστατικών που βοηθούν στη μείωση της δυσκοιλιότητας, όπως το κάλιο, το φυλλικό οξύ, ο ψευδάργυρος και η βιταμίνη Β6.

4. Σούπες

Οι σούπες είναι θρεπτικές και εύπεπτες. Προσθέτουν επίσης υγρασία στα σκληρά, πυκνά κόπρανα, τα οποία μπορούν να τα μαλακώσουν, διευκολύνοντάς τα να περάσουν. Τα ζεστά υγρά και τα τρόφιμα είναι επίσης γενικά ευκολότερα εύπεπτα.

δυσκοιλιοτητα διαγνωση

Γυναίκα με διάγνωση δυσκοιλιότητας

5. Τα δαμάσκηνα

Τα δαμάσκηνα και οι χυμοί δαμάσκηνων είναι μια δοκιμασμένη στο σπίτι θεραπεία για δυσκοιλιότητα σε πολλά μέρη του κόσμου.

Τα δαμάσκηνα περιέχουν πολλές ίνες, ένα θρεπτικό συστατικό γνωστό για να διευκολύνει και να επιταχύνει τις κινήσεις του εντέρου. Τα δαμάσκηνα περιέχουν επίσης σορβιτόλη και φαινολικές ενώσεις που μπορεί να έχουν γαστρεντερικά οφέλη. Μια ανασκόπηση του 2014 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση δαμάσκηνων μπορεί να αυξήσει τη συχνότητα των κινήσεων του εντέρου και να βελτιώσει τη συνοχή των κοπράνων σε άτομα με δυσκοιλιότητα. Στις περισσότερες μελέτες που περιλαμβάνονται στην ανασκόπηση, οι συμμετέχοντες έτρωγαν 100 γρ. δαμάσκηνα την ημέρα ή περίπου 10 δαμάσκηνα.

6. Πίτουρο σίτου

Το πίτουρο σιταριού είναι ένα άλλο δημοφιλές σπιτικό φάρμακο για δυσκοιλιότητα. Είναι πλούσιο σε αδιάλυτες ίνες, που μπορούν να επιταχύνουν τη ροή των υλικών μέσω των εντέρων. Μια μελέτη του 2013 διαπίστωσε ότι η κατανάλωση ενός δημητριακού πρωινού που περιείχε πίτουρο σιταριού καθημερινά για 2 εβδομάδες βελτίωσε τη λειτουργία του εντέρου και τη μείωση της δυσκοιλιότητας σε υγιείς γυναίκες που συνήθως δεν τρώνε πολλές ίνες.

7. Μπρόκολα

Το μπρόκολο περιέχει σουλφοραφάνη, μια ουσία που μπορεί να προστατεύσει το έντερο και να διευκολύνει την πέψη. Η σουλφοφαφάνη μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη της υπερανάπτυξης ορισμένων εντερικών μικροοργανισμών που μπορούν να παρεμβαίνουν στην υγιή πέψη. Σε μια μελέτη του 2017, οι υγιείς άνθρωποι έτρωγαν είτε 20 γραμμάρια λαχανάκια ακατέργαστου μπρόκολου είτε 20 γραμμάρια βλαστών μηδικής, κάθε μέρα για 4 εβδομάδες.  Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που έτρωγαν μπρόκολο είχαν λιγότερα συμπτώματα δυσκοιλιότητας και ταχύτερες κινήσεις του εντέρου. 

8. Μήλα και αχλάδια

Τα μήλα και τα αχλάδια περιέχουν αρκετές ενώσεις που βελτιώνουν την πέψη, συμπεριλαμβανομένων των ινών, της σορβιτόλης και της φρουκτόζης. Αυτοί οι καρποί περιέχουν επίσης υψηλά επίπεδα νερού, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση της πέψης και την πρόληψη της δυσκοιλιότητας. Για να ωφεληθείτε περισσότερο από τα μήλα και τα αχλάδια, τα φάτε ωμά και ολόκληρα, με τη φλούδα.

9. Σταφύλια

Τα σταφύλια έχουν υψηλή αναλογία φλούδας προς σάρκα, πράγμα που σημαίνει ότι είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και περιέχουν επίσης πολύ νερό. Για να ελαττώσετε τη δυσκοιλιότητα, δοκιμάστε να φάτε μερικές χούφτες πλυμένων σταφυλιών.

10. Ακτινίδια

Κατά μέσο όρο, 100 γραμμάρια ακτινίδιου περιέχουν περίπου 2-3 ​​γραμμάρια ινών, τα οποία μπορούν να προσθέσουν όγκο στα κόπρανα και να επιταχύνουν την εντερική ροή. Τα ακτινίδια περιέχουν επίσης ακτινιδίνη, ένα ένζυμο που προάγει την κίνηση στην ανώτερη γαστρεντερική οδό και διάφορα φυτοχημικά που μπορούν να διαδραματίσουν κάποιο ρόλο στη βελτίωση της πέψης.

adminΠοια τρόφιμα είναι καλά για τη δυσκοιλιότητα;

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *