Άρθρα από τον χειρουργό Dr Μουσιώλη

Ζώντας με φλεγμονώδη νόσο του εντέρου

Άρθρο του Γενικού Χειρουργού  Dr Μουσιώλη Δημητρίου

Ο τρόπος ζωής

Μερικές φορές μπορεί να αισθανθείτε αβοήθητοι όταν αντιμετωπίζετε φλεγμονώδη νόσο του εντέρου. Αλλά οι αλλαγές στη διατροφή και τον τρόπο ζωής σας μπορεί να σας βοηθήσουν να ελέγξετε τα συμπτώματά σας και να επιμηκύνετε το χρόνο μεταξύ των φλεγμονών.

Διατροφή

Δεν υπάρχει καμία σταθερή απόδειξη ότι αυτό που τρώτε προκαλεί πραγματικά φλεγμονώδη νόσο του εντέρου. Ωστόσο, ορισμένα τρόφιμα και ποτά μπορεί να επιδεινώσουν τα σημεία και τα συμπτώματά σας, ειδικά κατά τη διάρκεια μιας έξαρσης. Μπορεί να είναι χρήσιμο να κρατάτε ένα ημερολόγιο τροφίμων για να παρακολουθείτε τι τρώτε, καθώς και πώς αισθάνεστε. Αν ανακαλύψετε κάποια τρόφιμα που προκαλούν τα συμπτώματα σας,  μπορείτε να δοκιμάσετε την εξάλειψη αυτών των τροφίμων. Ακολουθούν ορισμένες προτάσεις που μπορεί να σας βοηθήσουν:

  • Περιορίστε τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Πολλοί άνθρωποι με φλεγμονώδη νόσο του εντέρου διαπιστώνουν ότι προβλήματα όπως η διάρροια, ο κοιλιακός πόνος και τα αέρια βελτιώνονται περιορίζοντας ή εξαλείφοντας τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Μπορεί να έχετε δυσανεξία στη λακτόζη – δηλαδή, το σώμα σας δεν μπορεί να αφομοιώσει τη ζάχαρη γάλακτος (λακτόζη) σε γαλακτοκομικά προϊόντα. Η χρήση ενός ενζυμικού προϊόντος όπως το Lactaid μπορεί επίσης να βοηθήσει.
  • Δοκιμάστε τρόφιμα χαμηλών λιπαρών. Εάν πάσχετε από νόσο του Crohn του λεπτού εντέρου, μπορεί να μην είστε σε θέση να αφομοιώσετε ή να απορροφήσετε το λίπος κανονικά. Αντίθετα, το λίπος περνά μέσα από το έντερο σας, καθιστώντας την διάρροια χειρότερη. Δοκιμάστε να αποφύγετε το βούτυρο, τη μαργαρίνη, τις σάλτσες κρέμας και τα τηγανητά τρόφιμα
  • Προσέξτε με τις ίνες. Εάν έχετε φλεγμονώδη νόσο των εντέρων, τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες, όπως τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως, μπορεί να χειροτερεύσουν τα συμπτώματά σας Εάν τα ωμά φρούτα και τα λαχανικά σας ενοχλούν, δοκιμάστε τον ατμό, το ψήσιμο ή το φαγητό. Γενικά, μπορεί να έχετε περισσότερα προβλήματα με τα τρόφιμα στην οικογένεια των λάχανων, όπως το μπρόκολο και το κουνουπίδι, καθώς και τα καρύδια, τους σπόρους, το καλαμπόκι και το ποπ κορν.
  • Αποφύγετε άλλα προβληματικά τρόφιμα. Τα πικάντικα τρόφιμα, το αλκοόλ και η καφεΐνη μπορεί να κάνουν τα σημάδια και τα συμπτώματά σας χειρότερα.

Άλλα διαιτητικά μέτρα

  • Τρώτε μικρά γεύματα. Μπορεί να αισθάνεστε καλύτερα όταν τρώτε πέντε ή έξι μικρά γεύματα την ημέρα αντί δύο ή τριών μεγαλύτερων.
  • Πίνετε άφθονα υγρά. Προσπαθήστε να πίνετε πολλά υγρά καθημερινά. Το νερό είναι το καλύτερο. Το αλκοόλ και τα ποτά που περιέχουν καφεΐνη διεγείρουν τα έντερα και μπορεί να καταστήσουν την διάρροια χειρότερη, ενώ τα ανθρακούχα ποτά παράγουν συχνά αέριο.
  • Εξετάστε τα πολυβιταμίνες. Επειδή η νόσος του Crohn μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά σας να απορροφάτε τα θρεπτικά συστατικά και επειδή η διατροφή σας μπορεί να είναι περιορισμένη, τα συμπληρώματα πολυβιταμινών και ανόργανων ουσιών είναι συχνά χρήσιμα. Ελέγξτε με το γιατρό σας πριν πάρετε οποιεσδήποτε βιταμίνες ή συμπληρώματα. Μιλήστε με διαιτολόγο. Εάν αρχίσετε να χάσετε βάρος ή η διατροφή σας έχει γίνει πολύ περιορισμένη, μιλήστε με έναν καταχωρημένο διαιτολόγο.
φλεγμονοδες νοσος του εντερου

Σχηματική απεικόνιση της φλεγμονώδης νόσου του εντέρου

Κάπνισμα

Το κάπνισμα αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου του Crohn και όταν το έχετε, το κάπνισμα μπορεί να την επιδεινώσει. Τα άτομα με νόσο του Crohn που καπνίζουν είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν υποτροπές και χρειάζονται φάρμακα και επαναλαμβάνουν χειρουργικές επεμβάσεις.

Το κάπνισμα μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της ελκώδους κολίτιδας.

Ωστόσο, η βλάβη του στη γενική υγεία υπερτερεί του κάθε όφελος και η διακοπή του καπνίσματος μπορεί να βελτιώσει τη γενική υγεία του πεπτικού σας σωλήνα, καθώς και πολλά άλλα οφέλη για την υγεία. Τα επιθέματα νικοτίνης έχουν χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία της ελκώδους κολίτιδας, αλλά τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά.

Στρες

Η συσχέτιση του στρες με τη νόσο του Crohn είναι αμφιλεγόμενη, αλλά πολλοί άνθρωποι που έχουν την νόσου, ανακάμπτουν από τα συμπτώματα κατά τη διάρκεια περιόδων υψηλής πίεσης. Αν έχετε προβλήματα με τη διαχείριση του στρες, δοκιμάστε μία από αυτές τις στρατηγικές:

  • Ασκηση. Ακόμα και η ήπια άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του στρες, να ανακουφίσει την κατάθλιψη και να εξομαλύνει τη λειτουργία του εντέρου. Συζητήστε με το γιατρό σας σχετικά με ένα πρόγραμμα άσκησης που είναι κατάλληλο για σας.
  • Βιοανάδραση. Αυτή η τεχνική μείωσης του στρες μπορεί να σας εκπαιδεύσει για να μειώσετε την ένταση των μυών και να επιβραδύνετε τον καρδιακό σας ρυθμό με τη βοήθεια μηχανής ανατροφοδότησης. Ο στόχος είναι να σας βοηθήσει να εισέλθετε σε μια χαλαρή κατάσταση, ώστε να μπορείτε να αντιμετωπίσετε πιο εύκολα το άγχος.
  • Τακτικές ασκήσεις χαλάρωσης και αναπνοής. Ένας τρόπος για να αντιμετωπίσετε το άγχος είναι να χαλαρώνετε τακτικά και να χρησιμοποιείτε τεχνικές όπως η βαθιά, αργή αναπνοή για να ηρεμήσετε. Μπορείτε να πάρετε μαθήματα γιόγκα και διαλογισμό ή να χρησιμοποιήσετε βιβλία, CD ή DVD στο σπίτι.

Εναλλακτικά φάρμακα

Πολλοί άνθρωποι με πεπτικές διαταραχές έχουν χρησιμοποιήσει κάποια μορφή συμπληρωματικής και εναλλακτικής ιατρικής (CAM). Ωστόσο, υπάρχουν λίγες καλά σχεδιασμένες μελέτες για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητά τους. Ορισμένες συνήθεις θεραπείες περιλαμβάνουν:

Προβιοτικά

Οι ερευνητές υποψιάζονται ότι η προσθήκη περισσότερων από τα ευεργετικά βακτήρια (προβιοτικά) που βρίσκονται συνήθως στο πεπτικό σύστημα θα μπορούσε να βοηθήσει στην καταπολέμηση της φλεγμονώδης νόσου του εντέρου. Αν και η έρευνα είναι περιορισμένη, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η προσθήκη προβιοτικών μαζί με άλλα φάρμακα μπορεί να είναι χρήσιμη, αλλά αυτό δεν έχει αποδειχθεί.

Ιχθυέλαιο

Το ιχθυέλαιο δρα ως αντιφλεγμονώδες και υπάρχει μια πρόταση ότι θα μπορούσε να ανακουφίσει την εντερική φλεγμονή που σχετίζεται με τη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου, αλλά αυτό δεν έχει αποδειχθεί.

Αλόη

Η γέλη από Aloe vera μπορεί να έχει αντιφλεγμονώδη δράση για άτομα με ελκώδη κολίτιδα, αλλά μπορεί επίσης να προκαλέσει διάρροια.

Κουρκούμι

Η κουρκουμίνη, μία ένωση που βρίσκεται στο κουρκούμι μπαχαρικών, έχει συνδυαστεί με τις συνήθεις θεραπείες ελκωτικής κολίτιδας σε κλινικές δοκιμές. Υπάρχουν κάποιες αποδείξεις για όφελος, αλλά χρειάζεται περισσότερη έρευνα.

Βελονισμός

Έχει διεξαχθεί μόνο μία κλινική δοκιμή όσον αφορά το όφελος της. Η διαδικασία περιλαμβάνει την εισαγωγή λεπτών βελονών στο δέρμα, που μπορεί να διεγείρουν την απελευθέρωση των φυσικών παυσίπονων του σώματος.

διαγνωση φλεγμονωδεσ νοσου εντερου

Ψηφιακή διάγνωση της φλεγμονώδης νόσου του εντέρου

Αντιμετώπιση και υποστήριξη

Η φλεγμονώδη νόσο του εντέρου δεν σας επηρεάζει μόνο φυσικά – έχει επίσης και συναισθηματικό φόρο. Εάν τα σημάδια και τα συμπτώματα είναι σοβαρά, η ζωή σας μπορεί να περιστρέφεται γύρω από μια συνεχή ανάγκη να τρέξει στην τουαλέτα. Ακόμα κι αν τα συμπτώματά σας είναι ήπια, μπορεί να είναι δύσκολο να ζείτε φυσιολογικά. Όλοι αυτοί οι παράγοντες μπορούν να αλλάξουν τη ζωή σας και μπορεί να οδηγήσουν σε κατάθλιψη.

Να είσαι ενημερωμένοι. Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να την ελέγχετε περισσότερο, είναι να μάθετε όσο το δυνατόν περισσότερο την ασθένεια του φλεγμονώδους εντέρου. Αναζητήστε πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές.

Συμμετοχή σε μια ομάδα υποστήριξης. Αν και οι ομάδες υποστήριξης δεν είναι για όλους, μπορούν να παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με την κατάστασή σας καθώς και συναισθηματική υποστήριξη. Τα μέλη της ομάδας συχνά γνωρίζουν τις τελευταίες ιατρικές θεραπείες ή ολοκληρωμένες θεραπείες. Μπορεί επίσης να βρείτε καθησυχαστικό να είστε μεταξύ άλλων με τη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου.

Μιλήστε με έναν θεραπευτή. Μερικοί άνθρωποι θεωρούν χρήσιμο να συμβουλευτείτε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας που είναι εξοικειωμένος με τη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου και τις συναισθηματικές δυσκολίες που μπορεί να προκαλέσει.

Ζώντας με φλεγμονώδη νόσο του εντέρου

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *